Sup Ocean Paddleboards Radka Drochytky je jednou z těch českých firem vyrábějících paddleboardy. Zeptali jsme se proto Radka (nejen) na jeho prkna…

  1. Radku, jak ses k paddleboardingu vlastně dostal?

K paddleboardingu jsem se dostal v roce 2015, kdy jsem byl s rodinou na dovolené ve Slovinsku u Bohinjského jezera. Jeden Slovinec si tam ve stoje pádloval na nafukovacím prkně a mě to tehdy hodně zaujalo. Byl to Andrej Podlipnik, majitel půjčovny kajaků a já se ho tehdy zeptal, zda by mě tu parádu na chvíli půjčil. Bylo to zdarma, šlo o jeho vlastní paddleboard.

Po pár metrech zápasu s rovnováhou jsem se rozjel. Bylo to pro mě něco zcela nového a jízda na SUPu mě okouzlila natolik, že jsem se rozhodl pořídit si svůj vlastní nafukovací paddleboard. A příští den už jsem tuto myšlenku rozvinul tak, že vytvořím svoji značku paddleboardů a půjdu s kůží na trh.  A tak začala cesta české značky Sup Ocean Paddleboards.

  1. Co pro tebe osobně paddleboarding znamená? Jaké jsou tvoje nejoblíbenější lokality? Zmínil jsi se, že rád cestuješ. Kde jsi byl s paddleboardem nejdále? A jakým cestovatelským a jiným zkouškám si ho již vystavil?

Paddleboarding je hodně o svobodě. Dá se říct, že je to i životní styl a ve chvíli, kdy máte svoji vybudovanou značku, tak i hodně práce. Ale je to také skvělý relax, jak pro duši, tak i pro tělo. A když můžete objevovat s rodinou krásy jezer a moří z trochu jiné perspektivy, tak všechny starosti zůstanou automaticky někde na břehu. Vážně to funguje.

Nemám nějaké nejoblíbenější lokality. I tam, kde to znám, stále nacházím něco nového, ale rádi jezdíme do rakouských Korutan, ke slovinským jezerům a u nás máme projeto spoustu jezer a přehrad. Naše paddleboardy jsou k vidění třeba na Berounce, na Sečské nebo Dalešické přehradě, kam se rádi vracíme. Začátkem února jezdíme někam za sluníčkem a bereme si s sebou vždy nové modely boardů. Takže Sup Ocean už se podíval na Kostariku, na Madagaskar a letos to budou Filipíny. Dva letošní plováky jsme tak pojmenovali podle Filipínských ostrovů Borocay a Palawan.

Díky tomuto cestování tak máme na letištích odzkoušené i leckdy brutální zacházení s batohy na boardy. Zatím pokaždé vydržely, ale zpět do Brna už se nikdy nevrátily. O naše paddleboardy byl všude zájem, takže jsme je tam vždy prodali. A vody oceánů jsou pro paddleboardy tou největší zkouškou. Slaná voda, slunce, sjíždění vln, to všechno prověří nafukovací prkna, ale i pádla, která vyrábíme pouze ze sklolaminátu.

  1. Značka SUPOCEAN je na českém trhu poměrně nová. Můžeš nám ji představit? Kolik lidí v SUPOCEAN pracuje? A proč vlastně SUPOCEAN? Vždyť s největší pravděpodobností bude většina uživatelů prkno používat spíše na sladké vodě.

Na našem trhu jsme od roku 2016, kdy jsme měli tři modely plováků, včetně jednoho pro děti. Takže i obě moje dcery mají svůj paddle. A právě dcery stojí i za názvem Sup Ocean Paddleboards.

Když jsme ve Slovinsku řešili název značky, holky nakreslily něco, co se hodně podobalo dnešnímu logu a názvu. Proto Sup Ocean, i když většina našich paddleboardů se skutečně prohání na sladké vodě. Ale kdybyste viděli moje dcery sjíždět vlny v Tichém oceánu, připadalo by vám slovo Ocean v názvu naprosto v pořádku. 🙂

V naší malé firmě tak „pracují“ i moje děti jako designéři 🙂 a zkušební jezdci, moje žena Eva, která řeší objednávky, no a já mám na starosti design, komunikaci s výrobcem, s odběrateli, servis a mnoho dalších věcí. Takže jsme opravdu rodinná firma.

  1. Vaše paddleboardy jsou typu ALLROUND. Plánujete časem rozšířit výrobní řadu o závodní paddleboardy, prkna na sup surf nebo touringy?

Allroundové prkna jsou u zákazníků stále nejpopulárnější a letos budeme mít pouze tento typ, ale na příští rok připravujeme i řadu touringových paddleboardů a modely určené pro jógu.

  1. U paddleboardů Maupiti, Rapa-Nui a Bora-Bora nás zaujala netypicky do špičky zúžená záď. Má to nějaké opodstatnění? Proč jste se rozhodli pro toto řešení? Vaše nové paddleboardy již mají zádě klasické…

První řada byla hodně robustní, plováky byly široké a tak i jejich váha byla poměrně velká. Proto jsme řešili celkovou konstrukci tak, aby byly paddleboardy stabilní a přitom jsme se snažili ušetřit každý gram váhy, aby nebyly plováky zbytečně těžké. I to byl důvod, proč jsme navrhli výrazně užší záď. Další modely už jsme dělali užší, a pro lepší stabilitu jsme záď trochu rozšířili. Je to vždy otázka celkového pojetí určitého modelu. Našim cílem v oblasti allroundových boardů je dostat se do rovnováhy mezi rychlostí a stabilitou a to se nám daří.

  1. Nové paddleboardy mají výrazný a nápaditý design inspirovaný dřevem. Jak vás toto řešení napadlo? Kdo má v SUPOCEAN na starosti design?

Hlavní slovo v oblasti designu mám já, ale manželka a dcera jsou ostrými kritiky :-). Když jsem pročítal historii paddleboardingu, chtěl jsem se přiblížit původnímu vzhledu. Dřevěný design nás odlišuje od konkurence, což je pro nás také důležité. A zákazníkům se design líbí, takže se i dále budeme ubírat tímto směrem.

  1. Čím jsou vaše paddleboardy výjimečné? Co je ten hlavní argument, proč by si měl paddleboardista pořídit právě SUPOCEAN? Můžeš více rozebrat jejich konstrukci, počet vrstev, materiály prkna a pádla?

Sup Ocean Paddleboards je českou značkou, kterou budujeme jak nejlépe umíme. Snažíme se neusnout na vavřínech a snažíme se implementovat nové technologie i v rámci našich paddleboardů.

Letošní modely Palawan 10´6 a Borocay 11´0 budou vyrobeny technologií MSL Fusion, což je metoda, která nepoužívá lepené spoje, ale tepelné lisování dvou vrstev. Žádné lepidlo, mnohem nižší váha a především skvělá podélná tuhost a bytelnost paddleboardu. Cenově se budou naše modely pohybovat ve stejné hladině jako klasické, lepené boardy.

Systém Dropstich samozřejmě zůstane a stejně tak i sklolaminátové pádlo, přepravní batoh, pojistná šňůra. To vše je v ceně a nemusíte tak přikupovat jednotlivé komponenty. Protiskluzová podložka bude mít tzv. krokodýlí strukturu, což je velmi příjemná záležitost pro bosé nohy. Zároveň jsme rozšířili „nákladový prostor“ o prostor na zádi, kde jsou přidaná křížená lanka.

No a design se, věřím, bude zase líbit. Letos rozjedeme i naši firemní půjčovnu, takže bude další možnost, jak se s paddleboardy Sup Ocean seznámit.

  1. Kdo vám prkna vyrábí a kde?

Firma v Šanghaji, kterou jsme poměrně dlouho hledali. Chtěli jsme kvalitní, certifikovanou produkci i za cenu vyšších nákladů. Stejná firma vyrábí paddleboardy pro světoznámé značky v Austrálii a Anglii, takže při návštěvě firmy jsem jedním z mála lidí, kteří vidí nové modely těchto značek.

  1. Podle údajů z webu se nové typy vašich paddleboardů tlakují na 12 PSI, maximální tlak je pak 15 PSI. Je tlak 12 PSI dostačující pro správnou pevnost a jízdní vlastnosti prkna?

Naprosto. A jsem rád, že jsme se dostali do fáze, kdy i při 12ti PSI mají naše paddleboardy skvělou podélnou tuhost, stabilitu a především jízdní vlastnosti. Samozřejmě si dnes zákazníci mohou vybrat i levná prkna, ale musejí také počítat s tím, že kvalitou zpracování, materiály a konstrukcí budou mít tato prkna poměrně odlišné jízdní vlastnosti. Ale v tomhle my nejedeme 🙂

Radku, děkujeme za rozhovor.

Přeji všem stávajícím a budoucím paddleboardistům hodně skvělých zážitků v tomto roce, magazínu SupMag děkuji za prostor a věřím, že se někdy, někde uvidíme na vodě, třeba na našich paddleboardech Sup Ocean.

(Eva, foto: archiv Radka Drochytky)