Asi nikdo si nemyslí, že by paddleboarding škodil zdraví (pokud se nepomlátíte nebo nepřitopíte při pádu). Ale tušíte, jaké všechny benefity jízda na SUPu vlastně má?

Kardio a fyzička

Při paddleboardingu se snadno se svou tepovou frekvencí dostanete do hladiny aerobní zátěže, která je v pásmu 50-75 % vaší maximální tepové frekvence – což pro průměrného dospělého mezi 20-40 lety představuje rozmezí cca 95 – 140 tepů za minutu (s narůstajícím věkem klesá).
Tenhle typ aktivit je důležitý v případě, že chcete navyšovat svoji fyzičku a výdrž. A taky pokud chcete shazovat kila. Právě v pásmu aerobního cvičení spalujete tuky nejlépe. Při výbušném paddleboardingu (sprinty) se můžete dostat i do hranic cvičení anaerobního, tj. v rychlosti bití srdce nad 75 % z vaší maximální tepové frekvence. Takto už sice nespalujete tuky tak dobře – ale zase vám více rostou a sílí svaly.

Stabilita

Díky tomu, že je prkno na vodě – však víte – trochu vratké, posilujete i svaly, které do běžných aktivit moc nezapojujete. Mezi nimi i takové, díky kterým dokážete udržet stabilitu. Což se určitě hodí.

Trénink celého těla

Všimli jste si, jak vás po několika hodinách paddlení a několika ujetými kilometry za sebou bolí doslova celé tělo? To proto, že při správně prováděné jízdě zapojujete skutečně hodně svalů najednou – jako při málokterém jiném sportu. O tom, které to jsou, jsme koneckonců psali a obrázkovali detailněji tady.

Nenáročnost pro tělo (klouby, svaly, dobrý pro rehabilitaci)

Velkou výhodou paddleboardingu oproti třeba běhání nebo posilování je, že při něm tolik nezatěžujete svoje šlachy nebo klouby. Což znamená, že se vám tolik neopotřebovávají. A tím se zmenšují rizika zranění.

Slunce a vitamín D

Je jedno, jestli jste na řece, přehradě, moři… Když na vás svítí sluníčko, v kůži se vám spustí drobná chemická reakce, jejímž výsledkem je vitamín D. Ten je důležitý pro imunitní systém nebo pro zpracování vápníku a fosforu, které využívá nejen třeba vaše kostra. Ostatně nemocí spojených s nedostatkem „Déčka“ je habaděj.
Ale raději se namažte opalovákem nebo zinkem, jo?

Zen

Sami dobře víte, že mysl je pro zdraví stejně důležitá, jako tělo. A jestli kombinace vody (která sama o sobě má pozitivní vliv na lidskou psychiku), čistého vzduchu, hezkých scenérií a rytmu pádla prorážejícího vodní hladinu umí udělat nějakou magii, pak je to „abraka relax“.
Stres směřuje k nule a vnitřní klid a spokojenost k nebesům i díky tomu, že sportujete, což vám v těle vypouští endorfiny, jeden ze skupiny tzv. „hormonů štěstí“. A pokud kolem sebe máte skupinku pohodových paddleboardistů, ukojíte i potřeby sociálního kontaktu a všechno je super.

Jasně, záleží hodně na tom, jestli jezdíte každý den, mnoho kilometrů a ve vysokém tempu, nebo jednou za čas s rodinkou urazíte pár metrů na Slapech. Tak jako tak – vždycky, když slezete z prkna a pomyslíte si, že to byla zase jednou super vyjížďka, je fajn vědět, že vaše tělo si to myslí taky.

(Josef)